Jay Pritzker Pavilon

Jay Pritzker Pavilon

flickr.com – Vincent Desjardins

Jay Pritzker Pavilon je dějištěm koncertů pod širým nebem, které neodmyslitelně patří k atmosféře Chicaga. Organická forma pavilonu se otevírá směrem k rozsáhlé travnaté ploše a vyvolává pocit exploze. Celý komplex dokáže pojmout až 11000 diváků a pomocí speciálních technologií je dosaženo výborné akustiky i ve venkovním prostředí.

Funkce

Pavilon slouží pro konání tradičních festivalů klasické hudby Grant Park Music Festival či dalších významných uměleckých událostí. Objekt nabízí 4000 pevných sedadel a dalších 7000 návštěvníků může sledovat scénu z přilehlého trávníku.

Kontext

Millennium Park je vyjímečným místem sám o sobě. Na ploše 100 000 m2 se nachází nespočet zajímavých archtitektonických a uměleckých děl. Mezi nejznámější patří Cloud Gate, 11 metrů vysoká plastika ve tvaru fazole pokryta nerezovou ocelí, která funguje jako prostorové zrcadlo. Crown Fountain – skleněné fontány s videoprojekcí, elegantní most pro pěší od Franka Gehryho, díla z atelieru Renza Piana nebo přilehlé parky a zahrady s menšími exponáty. Millennium Park si získal uznání kritiky za svou přístupnost široké veřejnosti a v tomto ohledu se řadí mezi nejlepší na světě.

[put_wpgm id=5]

Jay Pritzker Pavilon je srdcem parku. K extravagantním organickým tvarům podie je přidružena rozsáhlá travnatá plocha – Great Lawn, která je zastřešena soustavou zakřivených ocelových nosníků. Návštěvníci pavilonu se mohou zaposlouchat do některého z koncertů a v sedě na trávníku, obklopeni stromy a siluetami mrakodrapů alespoň na chvíli zapomenout na strasti velkoměsta.

Historie

Chicago je městem mnoha významných realizací Ludwiga Miese van der Rohe. Právě díky této architektonické ikoně měl zpočátku Gehry v úmyslu svůj osobitý styl trochu krotit a více se podřídit racionálním tvarům. Jeho první návrh byl však odmítnut, nezaujal Pritzkerovu rodinu, která měla na výstavbu přispět částkou 15 milionů dolarů, proto svůj návrh přepracoval do dnešní podoby. Gehry je koneckonců známý tím, že vytváří architekturu, která přitahuje návštěvníky z celého světa a jeho osobitý styl je faktor, kterého si investoři i lidé nejvíce žádají.

Pavilon je pojmenován po známém podnikateli Jayi Arthuru Priztkerovi, který vlastnil široké portfolio průmyslových podniků či řetězec hotelu Hyatt a je zakladatelem Pritzkerovy ceny za architekturu (1979).

Díky postupnému získávání dalších dotací se rozsah projektu rostl. V blízkosti pavilonu Gehry navrhl elegantní ocelovou lávku BP bridge, která spojuje Millennium Park s Maggie Daley Park a funguje jako podélná akustická bariéra přilehlého trávníku v blízkosti rušné komunikace S Columbus Dr.

BP bridge

foto: Tereza Syrotiuková

V Millennium Parku platí historické výškové omezení budov, proto je Jay Pritzker Pavilon klasifikován jako umělecké dílo. Výstavba probíhala mezi lety 1999 a 2004.

Forma

Pavilon je rozdělen do dvou úrovní. Fixní část se skládá z organicky pojaté konstrukce z hliníkových plátů s vnější vrstvou z nerezové oceli. V betonovém zářezu je místo pro 4000 diváků. Stage je připojena ka síti propojených ocelových trubek, které zastřešují přidruženou travnatou plochu. Tato pružná část o rozloze 8800 čtverečních metrů pojme dalších 7000 návštěvníků.

Prostor pódia je 30 metrů široký a 15 metrů vysoký, stage pojme až 270 hudebníků. Celá konstrukce pavilonu je sestavena z 697 panelů s plochou od 0,56 do 28 m2, přičemž nejtěžší váží přes 9 tun a mají tloušťku až 36cm. Celý projekt byl vytvořen v programu CATIA s maximální přesností a tolerancí pouhých 3mm. V zimě může být podium uzavřeno speciálními skleněnými dveřmi. Zázemí pro diváky je umístěno pod terénem s vchody na bočních stranách betonového zářezu.

Jay Pritzker Pavilon - noční osvětlení

flickr.com – Seňor Codo

Na přilehlé travnaté promenádě Gehry využívá soustavu ocelových trubkových rámů s rozponem až 91 metrů, které vytváří parabolickou mřížku. Každý ze zakřivených nosníků je na konci podepřen mohutným pilířem s kruhovým průřezem. Prakticky jedinou funkcí celé konstrukce je zajištění akustiky. Přibližně o 3 miliony dolarů levnější variantou by bylo umístit zvukový systém na sloupy, nicméně Gehry se rozhodl pro dražší konstrukci, která by byla více v souladu s architekturou pavilonu.

Ve venkovním prostředí bylo nutné udržet přijatelnou kvalitu zvuku a to podél rušné dopravní tepny a na vzdálenost až 200 metrů. Na kovový rám jsou tak zavěšeny další reproduktory spolu s technologií Lares, která napodobuje pevný povrch pomocí vln. Ocelová konstrukce je tak pokryta neviditelným štítem, od kterého se zvukové vlny odráží podobně jako od pevných zdí uvnitř sálu. Tato technologie byla využita v mnoha světových halách, zde však byla poprvé úspěšně převedena do venkovní podoby. Akustika se tak ve srovnání s venkovními stavbami řadí mezi nejlepší na světě

Jay Pritzker Pavilon - fasáda

foto: Lukáš Dudek

Stavba je kritiky i veřejností hodnocena ve většině případů kladně. Jay Pritzker pavilon je právem označován jako vrcholné dílo Millennium parku. Je tu však i pár vad na kráse, zejména pak orientace fasády jedním směrem, což při pohledu z Randolph Street odhaluje masivní nosné konstrukce.

V Chicagu jsem strávil 4 dny. Každý den jsem se alespoň na chvíli vracel do Millennium Parku, prohlédnout si Cloud Gate, či poslechnout koncert v pavilonu. Atmosféra je pokaždé jiná a neopakovatelná. Koncerty jsou zdarma pro širokou veřejnost a vzhledem k přísné americké legislativě je možné v areálu během koncertu konzumovat alkohol. Mě se poštěstilo a po dlouhých měsících strávených v USA jsem narazil i na českou Plzeň :-).



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *