- Architekt: Oscar Niemeyer
- Lokalita: Niterói, Rio de Janeiro, Brazílie
- Výška: 16m
- Výstavba: 1991-1996
- Web: www.macniteroi.com.br
[wp_ad_camp_1]
Muzeum umění v Niterói od Oscara Niemeyera se nachází na vyvýšeném útesu Guanabara. Budova připomíná květinu, která vyrůstá z kamene a postupně se rozvíjí. Nevšední tvar muzea a úžasný panoramatický výhled na záliv, okolní hory a město Rio de Janeiro vytváří výjimečný zážitek.
Funkce
Budova plní funkci muzea současného umění. Hlavní náplní jsou brazilská abstraktní díla 20. století. Muzeum vlastní sbírku 1217 děl sběratele J. Sattaminiho. Jedná se o druhou největší sbírku současného umění v Brazílii.
Kontext
Město Niterói má asi 500 tisíc obyvatel a nachází se 17km od Ria de Janeira. Hlavní dopravní tepnou mezi oběma městy je osmiproudý most prezidenta Costa de Silvy. Oblast útesu Guanabara nabízí omezenou plochu a nádherný výhled na okolní přírodu.
[put_wpgm id=24]
„Oblast byla úzká a obklopena mořem. Řešení přišlo přirozeně.“ Oscar Niemeyer
Historie
V roce 1991 byl Niemeyer osloven primátorem města Niterói. Cílem měl být návrh muzea současného umění na poměrně obtížné útesové parcele.
Celý projekt provázel politický skandál. Místostarosta Zeca Mocarzel odkoupil pozemky od původního majitele, za velmi výhodnou cenu. Důvodem byla úřady nepovolená možnost výstavby. Nový starosta Jorge Roberto Silveira Niemeyerův projekt podpořil u zastupitelstva města a za několik dnů získal povolení ke stavbě budovy o výšce až 40 metrů. Místostarosta později pozemek prodal za 1,25 milionu dolarů.
Výstavba muzea trvala 5 let a vyžádala si 300 pracovníků. Po dokončení prací byly realizovány další projekty, které tvoří cestu k muzeu směrem od moře. Celkový počet objektů měl být původně 11, nicméně se realizovali pouze čtyři.
V roce 2004 byl realizován přístav lodní dopravy Niterói-Rio, 2007 – Divadlo a v roce 2008 muzeum brazilského filmu. Všechny Niemeyerovi projekty spojuje podobná forma jednoduchých a čistých tvarů.
Forma
Elegantní, lehká a futuristicky vyhlížející 16 metrů vysoká budova na první pohled připomíná bílý látající talíř. Museu de Arte Contemporanea (MAC) spočívá na kruhové podnoži, kterou tvoří betonový tubus o průměru 9 metrů. Průměr budovy se po výšce dále rozšiřuje až na 50 metrů. Tvar vznikl jednoduchou rotací křivky kolem kruhu.
[wp_ad_camp_2]
Jakkoliv však objekt působí lehce a elegantně na jeho výstavbu bylo vykopáno 5500 tun materiálu a spotřebováno 3,2 milionu metrů krychlových betonu, což je dost i na 10ti podlažní budovu. Kruhový půdorys je paprskovitě podepřen šesti předpjatými betonovými panely. Budova dokáže přenést zatížení až 400kg/m2 a odolat větru rychlosti až 200km/h.
[wp_ad_camp_1]
Muzeum se nachází na zpevněném veřejném náměstí. Podnož budovy vyrůstá z vodní nádrže s plochou 817m2 a hloubkou 60cm. Vodní plocha opticky odděluje muzeum od země. Díky odrazům od vodní hladiny se podnož ztrácí a betonový kolos působí lehce a vzdušně – jako kdyby létal.
Objekt se skládá z jednoho podzemního a tří nadzemních podlaží. V podzemním podlaží se nachází bar, restaurace a sál s kapacitou pro 60 osob. Prostory jsou osvětleny úzkým oknem otevřeným směrem do zálivu. V podzemním podlaží se nachází zázemí v podobě elektrárny, vodních čerpadel a nádrží. Vrchní podlaží jsou přístupná z elegantní, zakroucené betonové rampy. V prvním patře se nachází recepce, vstupní prostor a kanceláře. Centrálním prostorem je šestiúhelníková místnost obklopená promenádou s šikmým pásovým oknem. Sklon fasády včetně prosklení je 40 stupňů. Celkem bylo použito 70 oken s ocelovými rámy a tloušťkou skla 18mm. Každé okno má rozměry 4,8 x 1,85m a dokáže unést ekvivalent 20 osob. Ve druhém patře se nachází 5 galerií s celkovou plochou 697,4m2.
Důraz byl kladen i na noční osvětlení. Série bodových světel prosvětluje vodní hladinu a zdůrazňuje tak spodní část muzea.
Muzeum láká do města Niterói turisty a milovníky architektury z celého světa. Oživení města je tak výrazné, že místní dokonce mluví o malém Bilbao efektu. Oscar Niemeyer označil muzeum MAC za jeden ze svých nejoblíbenějších projektů.
„Student v 60. letech vnímal práce Oscara Niemeyera jako stimul. Pečlivě analyzoval každý nový projekt. O 40 let později mají Niemeyerovi projekty stále moc překvapit. Muzeum v Niterói je toho skvělým příkladem. Je umístěno na skalnatém výběžku jako exotická rostlina. Je to jako kdyby zničil konvenční krabicový tvar galerie a vyzýval nás, abychom viděli umění a přírodu jako dvě stejné věci.“ Lord Norman Foster
[wp_ad_camp_3]